Skip to content

تکنیک یاماناکا

معکوس شدن پیری سلول های پوست شاید یک آرزوی همگانی بوده است. سال ها پیش در سال ۲۰۰۷، پژوهشگر سلول های بنیادی دانشگاه کیوتو ژاپن و برنده جایزه نوبل، آقای شینیا یاماناکا تکنیکی را مورد مطالعه قرار داد. که قادر بود سلول‌های پوست بالغ را با وارد کردن چهار مولکول تخصصی (که عوامل یاماناکا نامگذاری شده اند). به سلول‌های بنیادی تبدیل و رشد سلولی را معکوس کند. در این روش سلول های پوست به مدت 50 روز در معرض مولکول های یاماناکانا قرار می گیرند.  به کمک آنها دوباره برنامه ریزی شده و از سلولهای طبیعی به سلولهای بنیادی (iPSCs) تبدیل می شوند، این در حالی است که تغییر حالت در عملکرد اصلی سلولهای پوست تغییری ایجاد نمی کند.

.

.

دستاورد دکتر دیلجیت گیل و همکارانش 2022

حال، در سال 2022 میلادی دکتر دیلجیت گیل و همکارانش، از مؤسسه بابراهام کمبریج بریتانیا از این تکنیک برای جوان‌سازی سلول‌های پوست بدون از دست دادن عملکرد قبلی‌شان استفاده می‌کند. وجه تمایز نتایج تحقیقات تیم دکتر گیل از پژوهش های شینیا آن است. که ما اکنون می‌توانیم سلول‌های پوست را بدون تغییر در هویت و یا عملکرد جوان کنیم در حالی که در پژوهش‌های قبلی، در نهایت می‌شد یک سلول بنیادی از سلول بالغ ساخت.

این محققان از سه اهداکننده انسانی با میانگین سنی حدود ۵۰ سال که یکی از آنها زنی 53 ساله بوده، نمونه‌های سلولی پوست جمع‌آوری کردند. آن‌ها سلول های پوستی اهدا شده را به مدت ۱۳ روز در معرض عوامل یاماناکا قرار دادند سپس مولکول های یاماناکا را حذف نموده و سلول‌ها را در محیط آزمایشگاهی قرار دادند تا رشد کنند.

.

.

معکوس شدن پیری سلول های پوست
معکوس شدن پیری سلول های پوست

.

.

با افزایش سن، DNA ما با مواد شیمیایی نشانه گذاری می‌شود و با شناسایی و بررسی این نشانگرها که با عنوان ساعت اپی ژنتیک نامیده می شود، می‌تواند به ما در تعیین سن بدن کمک کند. تیم تحقیقاتی دکتر دیلجیت گیل متوجه شدند که پروفایل های ساعت اپی ژنتیک این سلول های برنامه ریزی شده با عمر فیزیکی 50 سال، با پروفایل سلول های پوستی با عمر فیزیکی 30 سال جوانتر مطابقت کامل یافته است. برای مثال این سلول‌های برنامه ریزی شده مانند سلول‌های 30ساله رفتار کرده و کلاژن بیشتری نسبت به سلول‌هایی که تحت برنامه مولکول های یاماناکا قرار نگرفته‌اند، تولید می‌کنند. هنگامی که روی یک زخم مصنوعی قرار گرفتند، توانستند شکاف زخم را خیلی سریع‌ ببندند. معکوس شدن پیری سلول های پوست نویدبخش آینده ای متفاوت برای آن دسته از افراد است که حساسیت زیادی به جوان بودن پوست خود دارند.

پزشکان و محققین امیدوارند که این تکنیک روزی در درمان بیماری‌های پوستی مانند سوختگی و زخم مفید واقع شود. همچنین با بازیابی عملکرد و به اصطلاح توان یابی سلول‌های مسن‌تر و کاهش سن زیستی آنها، از بیماری‌های دوران سالمندی پیشگیری شود چرا که در طول روند تحقیقات پژوهشگران در یافتند که این روش بر ژن‌های مرتبط با بیماری‌ها و علائم افزایش سن هم تاثیر مثبت دارد. از جمله ژن APBA2 که با بیماری آلزایمر مرتبط است و ژن MAF که در ایجاد آب مروارید نقش دارد.

به گفته گیل این روش فعلا فقط بر روی سلول های پوستی آزمایش شده و بسیار مشتاق هستند که ببینند آیا این روش بر روی سایر سلول ها نیز کارایی دارد و یا خیر و اینکه این تکنیک برنامه ریزی مجدد سلولی هنوز به طور کامل شناخته نشده و باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. چرا که ممکن است باعث روشن شدن ژن ها ی سرطان و یا تسریع در متاستاز سلول های سرطانی گردد.

.

.

.

منابعگاردین – نیوساینتیست و ndtv

در صورت علاقه مندی به مطالعه مقالات در زمینه پوست و مو و سلامت به وبلاگ ما مراجعه فرمایید .
از اینکه نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان می گذارید . سپاسگزاریم.

برچسب‌ها:

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *