Skip to content
بررسی پوست و اهمیت آن

 

ﭘﻮﺳﺖ یکی از بزرگترین ارگان های بدن و اولین سد دفاعی در برابر عوامل بیماری زا و آسیب های محیطی است. ﻣﻮ، ﻧﺎﺧﻦ، ﻏﺪد ﻋﺮق و ﻏﺪد ﭼﺮﺑﯽ از ﺿﻤﺎﺋﻢ ﭘﻮﺳﺖ هستند. ﺿﺨﺎﻣﺖ ﭘﻮﺳﺖ، ﺑﺎ ﺳﻦ، ﺟﻨﺴﯿﺖ و ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻋﻀﻮ ﺑﺪن ﻣﺘﻐﯿﺮ اﺳﺖ. ﻣﻌﻤﻮﻻً ضخامت ﭘﻮﺳﺖ آﻗﺎﯾﺎن از خانم ها بیشتر بوده ولی در خانم ها  ﺿﺨﺎﻣﺖ ﭼﺮﺑﯽ زﯾﺮ ﭘﻮﺳﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ. به طور معمول در همه افراد ﭘﻮﺳﺖ ﭘﻠﮏ، ﻧﺎزک ﺗﺮﯾﻦ و ﭘﻮﺳﺖ ﮐﻒﭘﺎ، ﺿﺨﯿﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺑﺨﺶ های ﭘﻮﺳﺖ ﺑﺪن هستند.

بیشتر بخوانید
ساختار پوست به چه صورت است؟

 

ساختار پوست از دو بخش اصلی اپیدرم یا همان رو پوست و درم یا همان  میان پوست تشکیل شده است که در زیر درم لایه ای متشکل از سلول های چربی وجود دارد که به آن هیپودرم گفته می شود. در اصل هیپودرم ﺑﺎﻓﺖ زﯾﺮﭘﻮﺳﺘﯽ ﻣﺤﻞ ذﺧﯿﺮه ﭼﺮﺑﯽ و ﺟﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﻮﺳﺖ ﺑﻪ ماهیچه و ﯾﺎ اﺳﺘﺨﻮان ﻣﺘﺼﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد.

ساختار پوست

ﺳﻄﺤﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻻﯾﻪ ﭘﻮﺳﺖ اﭘﯿﺪرم ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ساختار اپیدرم شاخه شاخه بوده که  سلولهای آن به طور منظم و روزانه درحال شکل گیری و پوسته ریزی است. اپیدرم شامل ملانین یا همان رنگ دانه است که تعیین کننده رنگ پوستی افراد در نژادهای گوناگون می باشد. در این لایه پوست معمولا با گذر زمان ما شاهد چروک های ریز پوستی، لکه های سطحی و اثر زخم کم عمق هستیم. درم در زﯾﺮ اﭘﯿﺪرم ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ ﻏﺸﺎء از آن ﺟﺪا می شود اﻣﺎ ﻣﺜﻞ اﭘﯿﺪرم ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻻﯾﻪ ﻻﯾﻪ ای ﻧﺪارد. درم در واﻗﻊ ﺑﺴﺘﺮ اپیدرم و ﻣﺤﻞ ﺗﻐﺬﯾﻪ آن است.

اﺳﺘﺤﮑﺎم و اﻧﻌﻄﺎف اﯾﻦ ﺑﺴﺘﺮ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ وﺟﻮد رﺷﺘﻪ های ﮐﻼژن و اﻻﺳﺘﯿﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﯾﮏ ﺷﺒﮑﻪ ﻓﯿﺒﺮی در ﺳﺮﺗﺎﺳﺮ درم ﺗﻨﯿﺪه ﺷﺪه اﻧﺪ. ﮐﻼژن ﻓﺮاواﻧﺘﺮﯾﻦ رﺷﺘﻪ ﻓﯿﺒﺮی ﺗﺸﮑﯿﻞ دهنده درم  اﺳﺖ که  وظیفه آن حفظ  اﺳﺘﺤﮑﺎم پوست است.

اﻻﺳﺘﯿﻦ ﺑﺎ وﺟﻮد اﯾﻨﮑﻪ تنها ۲درﺻﺪ ﮐﻞ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ های درم را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دهد، اﻣﺎ مهمترین ﻋﺎﻣﻞ ﮐﺸﺴﺎﻧﯽ و اﻧﻌﻄﺎف پذیری ﭘﻮﺳﺖ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد. در ناحیه درم فولیکول های مو نیز قرار گرفته است. عامل اصلی بروز چروک های پوست تخریب کلاژن های موجود در درم به دلیل افزایش سن و یا حتی عوامل بیرونی است.

هدف از بیان مطالب فوق آشنایی با ساختار پوست است چرا که  امروزه رفع مشكلات و علائم پوستي، كه زيبايي و جواني فرد را تحت تأثير قرار می دهند، به خواسته جدي مردم بدل شده است. مباحثی چون جوانسازی پوست، پوست و زیبایی، حذف چین و چروک صورت ، درمان موهای زائد، درمان لکه های پوستی، حذف ضایعات عروقی و درمان بیماری های پوستی نظیر برص از عمده مباحث تخصصی پزشکی پوست و زیبایی است.

برای هر کدام از این بیماری ها و مشکلات روش و راهکاریی ارائه شده اما لیزر های تخصصی از اهم این روش ها است.

در دنیای پزشکی نوین، دستگاه های لیزر با تنوع برند و کاربرد های گوناگون جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند اما آن چه که این دستگاه ها را از هم متمایز می کند میزان اثر بخشی آنها، استاندارد ها و تائیدیه هایی که کسب کرده اند، به روز بودن تکنولوژی و کیفیت ساخت  آنها است .

از افتخارات دره صنعت معرفی مجموع محصولاتی است که همگی موفق به کسب تائیدیه ها و استاندارهای برتر جهان (FDA,CE)  شده اند. از جمله این دستگاه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

دستگاه های درمان موهای زائد:

 

SMOOTHCOOL

CELLEC

ELEMENT

SANDRO DUAL

 

 

دستگاه های جوانسازی پوست:

 

INTRACEL

INTRAGEN

ULTRACEL

ULTRACEL Q+

EDGE ONE

 

لیزرهای پاکسازی تاتو و لکه های پوستی:

 

TRI-BEAM

COSJET ATR

 

لیزرهای درمان ضایعات عروقی:

 

ADVATX

 

دستگاههای فتو تراپی برای درمان بیماری های پوستی نظیر برص، پزوریازیس، آلوپسی و …:

 

WOOD LAMP

TREVIOLUX

PSOR COMB

OCTA DERM

N-LINE PRO

N-LINE

N-LINEt MODULE

N-LINEt

IO-DRY

MED- TEDTER MINI

EXSYS 308

تصاویر قبل و بعد از درمان
premature-agingold-5 premature-aging-after
وبلاگ دره صنعت در زمینه های پزشکی و تجهیزات پزشکی تلاش دارد تا دانش بخش عظیمی از جامعه پزشکی که مخاطبان بسیار ریز بینی هستند را بالا ببرید
اولین کنگره پروسیجرال تخصصی درماتولوژی شمال کشور
  شرکت تجهیزات پزشکی دره صنعت در اولین کنگره پروسیجرال...
ورکشاپ کمپانی جیسیس در دبی درما 2024
جیسیس پیشگام در فناوری زیبایی پزشکی . . دره صنعت...
کنگره بین المللی IMCAS پاریس 2024
کنگره بین المللی IMCAS پاریس 2024 در زمینه های پزشکی،...
بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن متخصصین پوست ایران
. . شرکت تجهیزات پزشکی دره صنعت در نمایشگاه تخصصی...
بیست وچهارمین کنگره انجمن پزشکی هسته ای ایران
  . شرکت تجهیزات پزشکی دُرّه صنعت در بیست و...

نزدیک‌ترین کلینیک به شما را از ما بخواهید

برای دریافت شماره همراه خود را ارسال نمایید